فرماندار شهرستان سرخس
حسین سنجرانی

    .     .     .
۱۳۹۵/۱۰/۱۸

بهره برداری از فاز ۲ مرکز تعمیرات بوژی ایستگاه بین المللی راه آهن سرخس

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی گفت: مجموعه تعویض بوژی ایستگاه سرخس یکی از اصلی ترین گلوگاههای ترانزیت ریلی کشور با کشورهای آسیای میانه محسوب می شود
به گزارش روابط عمومی فرمانداری سرخس ، هادی ضیائی مهر مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه این پروژه افزود: باتوجه به اختلاف عرض خط راه آهن های آسیای میانه با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، واگنهای راه آهن های آسیای میانه که حامل کالاهای ترانزیتی و وارداتی می باشد پس از ورود به کشور ایران از طریق مرز ریلی سرخس، برای آماده شدن شرایط سیر در راه آهن ایران الزاما بایستی عملیات تعویض بوژی (تعویض چرخ و محور و آلات ناقله) در سایت تعویض بوژی ایستگاه بین المللی راه آهن سرخس صورت گیرد.
ضیایی مهر در ادامه افزود : مجموعه تعویض بوژی ایستگاه سرخس یکی از اصلی ترین گلوگاههای ترانزیت ریلی کشور با کشورهای آسیای میانه محسوب می شود که می طلبد در جهت ظرفیت سازی و رفع نیازهای این مجموعه مهم تلاش شود که عملیات تعویض بوژی واگنهای کشورهای آسیای میانه  بموقع و به صورت روان انجام گیرد.
 وی گفت: باتوجه به اینکه واگنهای کشورهای آسیای میانه با بوژی عریض (متناسب با عرض خط راه آهن های CIS ) وارد کشور می شود می بایست در مجموعه تعویض بوژی با استقرار بوژی نرمال(متناسب با عرض خط راه آهن ایران) واگنها برای سیر در شبکه ریلی ایران آماده شود، بنابراین وجود تنخواه مناسب بوژی نرمال در سایت تعویض بوژی امری بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 5 هزار دستگاه بوژی نرمال بعنوان تنخواه در سایت تعویض بوژی راه آهن ایران وجود دارد که 2.5 برابر سایت تعویض بوژی راه آهن ترکمنستان می باشد و معمولا حدود 10درصد از بوژیهای نرمال در چرخه تعمیرات قرار می گیرد.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی اظهار داشت : در سالهای گذشته با احداث مرکز تعمیرات بوژی، بخش هایی از فرآیند تعمیرات بوژی در ایستگاه راه آهن سرخس انجام می شد ولی تعمیرات چرخ و محور بوژی ها که اصلی ترین بخش بوژی به شمار می رود و بعلت فراهم نبودن امکانات، ماشین آلات و تجهیرات مخصوص تعمیرات چرخ و محور در ایستگاه سرخس، چرخ و محورها برای انجام تعمیرات به مراکز تعمیراتی استانهای اصفهان و کرمان ارسال می شد که ضمن انجام هزینه های مضاعف، زمان زیادی هم برای رفت و انجام تعمیرات و برگشت آنها به سرخس سپری می گردید که با تهیه و نصب و راه اندازی فاز 2 مرکز تعمیرات بوژی ایستگاه بین المللی راه آهن سرخس سالانه حدود 8 میلیارد ریال صرفه جویی هزینه ها رادر برداشته است.
ضیائی مهر خاطر نشان کرد: با توجه به مزیت های بالای پایانه ریلی سرخس در عرصه ترانزیت ریلی کشور اکنون با سرمایه گذاری 12 میلیاردریالی بخش خصوصی این طرح عملیاتی شده که مزایای بسیاری را در برترین پایانه ریلی کشور ایجاد کرده است.
مدیرکل راه آهن خراسان صرفه جویی ارزی و زمانی را از دیگر مزایای راه اندازی فاز 2 مرکز تعمیرات بوژی ایستگاه بین المللی راه آهن سرخس برشمرد.
وی در ادامه اظهار کرد:  افزایش ظرفیت 300 واگنی در چرخه ترانزیت ریلی کشور که با احیاء و راه اندازی 1200 ست چرخ و محور امکان سالیانه سیر 300 دستگاه واگن آسیای میانه حامل کالاهای ترانزیتی و وارداتی و صادراتی در کشور علاوه بر ظرفیتهای قبلی در پایانه ریلی سرخس فراهم گردیده است.


منبع : زیرپرتال فرمانداری سرخس
تعداد بازدیدها : ۱۳۱
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید

کلیه حقوق این پورتال محفوظ و متعلق به استانداری خراسان رضوی می باشد.

نظرسنجی
مطالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟
آماربازدیدکنندگان